Część I. Kontrola zarządcza
I. Wprowadzenie. Na czym powinna polegać kontrola zarządcza?
• Zakres kontroli zarządczej
• Kontrola zarządcza a zarządzanie strategiczne
• Standardy kontroli zarządczej
• Kontrola zarządcza w świetle szczegółowych wytycznych Ministra Finansów
II. Kto musi a kto może być odpowiedzialny za wdrożenie kontroli zarządczej?
• Odpowiedzialność prezesa i dyrektora
• Dopuszczalność delegowania uprawnień innym pracownikom
• Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w kontroli zarządczej
III. Jakie procedury należy a jakie można stworzyć w kontroli zarządczej?
• Zarządzenia w sprawie zasad kontroli zarządczej
• Procedury zarządzania ryzykiem
• Inne procedury wewnętrzne
• Jak tworzyć procedury w ramach kontroli zarządczej?
• Metodologia tworzenie procedur wewnętrznych
• Rodzaje procedur wewnętrznych
• Procedury wewnętrzne a regulaminy zamówień publicznych
• Przegląd procedur jako element kontroli zarządczej
IV. Wdrożenie kontroli zarządczej krok po kroku
1. Sporządzenia planu działalności na rok
• Cele i mierniki w wymiarze sprawiedliwości
• Jak określać cele i zadania w jednostce?
• Mierniki realizacji celów
• Jakie stosowania mierniki wykonania celów o zadań?
2. Udokumentowania zarządzenia ryzykiem
• Jak identyfikować ryzyko?
• Definiowanie ryzyk i czynników ryzyka
• Identyfikacja, ocena i analiza ryzyka w obszarach nieobjętych planem działalności i raportami dla MS
• Reakcji na ryzyko
• Jak analizować ryzyko?
• Jak określać reakcje na ryzyko?
3. Udokumentowania wdrożenia środków zaradczych
• Jak wdrożyć środki zaradcze?
• Jak udokumentować podjęcie podjęcia działań zaradczych?
V. Jak przeprowadzać monitoring i ocenę kontroli zarządczej?
• Bieżąca ocena wykonania zadań
• Sprawozdanie z plany działalności jednostki
• Sprawozdanie z kontroli zarządczej
• Samoocena kontroli zarządczej
• Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej
• Raporty z zarządzania ryzykiem dla MS
Część II. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych z tytułu kontroli zarządczej
– Dopuszczenie do uszczuplenia należnych wpływów wskutek zaniedbania kontroli zarządczej
-Dopuszczenie do dokonania wydatku przekraczającego plan wskutek zaniedbania kontroli zarządczej
-Dopuszczenie do niewykonania zobowiązania jednostki wskutek zaniedbania kontroli zarządczej
-Dopuszczenie do nieprawidłowości w ramach zamówień publicznych wskutek zaniedbania kontroli zarządczej
-Procedury wewnętrzne dotyczące kontroli zarządczej w świetle nowych przepisów a dyscyplina finansów publicznych
Cel szkolenia: przedstawienie podstaw prawnych oraz praktycznych aspektów kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem. Szkolenie służyć ma określeniu szczegółowych obowiązków w zakresie kontroli zarządczej, a także omówieniu odpowiedzialności prezesów, dyrektorów oraz innych pracowników sądów.
Celem szkolenia jest także przedstawienie i omówienie na wybranych przykładach praktycznych problemów związanych regułami odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Metoda pracy: przedstawienie przykładów z praktyki, w tym orzecznictwa. Ćwiczenia w sporządzaniu procedur kontroli zarządczej. Wykład. Dyskusja.
Materiały: uczestnicy szkolenia otrzymają materiały zwierające prezentacje, wyciąg z przepisów oraz zbiór przykładowych procedur w kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem.
Prawnik, doktor nauk prawnych, adiunt w Katedrze Prawa Administracyjnego i Finansowego Uniwersytetu Zielonogórskiego. Ekspert z zakresu finansów publicznych w licznych instytucjach. Doradca zamawiających i wykonawców z zakresu Prawa zamówień publicznych, partnerów publicznych, prywatnych i społecznych z zakresu partnerstwa publiczno – prywatnego. Jest autorem opinii prawnych dotyczących finansów publicznych, a także publikacji o charakterze naukowym i popularyzatorskim.